Wjazdu na teren rodzinnego ogrodu działkowego - 26.03.2018

 Problemy i konflikty wynikające z obowiązujących w PZD zasad wjazdu pojazdów mechanicznych na teren ROD, wbrew pozorom nie dotyczą jedynie ogrodów o dużej powierzchni. Coraz więcej działkowców, nawet tych, którzy posiadają działki w mniejszych ogrodach lub działki znajdujące się stosunkowo niedaleko parkingu, domaga się umożliwienia im dojazdu do własnych działek samochodami. Kwestia ta bardzo często stanowi temat skarg kierowanych do organów PZD, a także jest niekiedy przedmiotem zażartej dyskusji na walnych zebraniach.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że ogólnie obowiązującą w Polskim Związku Działkowców zasadą jest zakaz wjazdu pojazdów mechanicznych na teren ogrodu. Wynika on wprost z § 68 pkt 6 Regulaminu ROD. Niejako połączona z nim jest zasada zawarta w punkcie 7, która zabrania parkowania pojazdów na terenie ROD, poza wyznaczonymi w tym celu miejscami. Nie ma więc potrzeby podejmowania co roku przez walne zebrania uchwał w sprawie ustanowienia takich zakazów.

Zgodnie z § 68 pkt 6 i 7 Regulaminu ROD, walne zebranie może za to podjąć uchwałę zupełnie odmienną, tj. taką, która zezwala pojazdom mechanicznym na wjazd i parkowanie na terenie ROD. Powinna ona zostać podjęta w taki sam sposób jak wszystkie inne uchwały walnego zebrania. Nie ma więc mowy o wprowadzaniu możliwości wjazdu pojazdów przez zarząd ROD na podstawie np. ciągłych próśb działkowców czy też w związku ze składanymi petycjami zawierającymi podpisy działkowców z danego ogrodu. Należy jednak pamiętać o tym, że niezbędne byłoby w takiej uchwale wyznaczenie ogólnych zasad, które będą regulować kwestie wjazdu i parkowania pojazdów mechanicznych na terenie ROD. Walne zebranie może więc wyznaczyć zakres i sposób poruszania się pojazdów po ogrodzie – dni i godziny swobodnego wjazdu, trasę, prędkość, a w przypadku chęci parkowania pojazdu na terenie ROD - konieczność wyposażenia działki w odpowiednie miejsce postojowe itp.

Pomimo istnienia ogólnego zakazu wjazdu pojazdów mechanicznych na teren ogrodów działkowych, Regulamin ROD przewiduje oczywiście wyjątki od tej zasady. Pierwszym z nich jest ten, który wynika z § 69, czyli możliwość wjazdu na teren ogrodu pojazdów, które dowożą do działki nawozy, materiały budowlane itp. Zasady wjazdu pojazdów w takich przypadkach powinien określić zarząd ROD, uwzględniając istniejącą w ogrodzie infrastrukturę drogową i jej stan. Może więc określić w szczególności trasy dojazdu, maksymalną masę pojazdu wraz z ładunkiem itp.

Drugim wyjątkiem od ogólnie istniejącej zasady zakazu wjazdu na teren ROD, jest § 70 Regulaminu ROD, mówiący o prawach osób niepełnosprawnych ruchowo. Pierwszy ustęp wskazanego powyżej paragrafu stanowi, że prawo wjazdu na teren ROD ma osoba niepełnosprawna ruchowo, a także pojazd dowożący tę osobę do działki. § 70 ust. 4 jako osobę niepełnosprawną ruchowo, w rozumieniu przedmiotowej regulacji, określa osobę, która na skutek stwierdzonej urzędowo niepełnosprawności ma trudności z samodzielnym poruszaniem się. Z powyższego wynika więc, że uprawnienie dotyczące wjazdu na teren ROD przysługuje nie tylko osobom posiadającym orzeczenie z symbolem 05-R (niepełnosprawność ruchowa), ale także osobom legitymującym się innym symbolem, które spełniają przesłankę jaką jest problem z samodzielnym poruszaniem się. Zgodnie z § 70 ust. 2, osoba niepełnosprawna ruchowo ma prawo parkowania swojego pojazdu na terenie działki, jeżeli wyposaży ją w odpowiednie miejsce postojowe. Dlatego też, jeżeli osoba niepełnosprawna ruchowo, która będzie dojeżdżać pojazdem mechanicznym do swojej działki, z powodu nieposiadania na niej odpowiedniego miejsca parkingowego, będzie parkować pojazd na terenie alejki lub w innym niedozwolonym miejscu, dopuści się naruszenia obowiązujących przepisów. Istotne jest także to, że pojazd mechaniczny dowożący osobę niepełnosprawną do działki, ma prawo wjazdu na teren ROD tylko wtedy, gdy rzeczywiście znajduje się w nim osoba niepełnosprawna. Członkowie rodziny takiej osoby nie mogą wykorzystywać posiadanego przez nią prawa, a co za tym idzie przyznanego jej klucza do bramy, i wjeżdżać na teren ogrodu także w każdym innym przypadku.

W § 70 ust. 3 uregulowano ciążący na zarządzie ROD obowiązek zapewnienia osobom niepełnosprawnym ruchowo możliwości nieskrępowanego dotarcia pojazdem mechanicznym do działki. Oznacza to, że Zarząd ROD powinien na przykład pamiętać o tym, aby w każdym przypadku związanym ze zmianą kluczy do bram informować o tym fakcie osoby niepełnosprawne korzystające z prawa wjazdu na działkę, czy też w przypadku dłużej trwających remontów alejek i związanej z tym ich nieprzejezdności, zapewniać osobom niepełnosprawnym alternatywny dojazd do użytkowanych przez nie działek itp.

Omawiając kwestię wjazdu pojazdów mechanicznych na teren ogrodów działkowych, nie sposób nie wspomnieć o wystąpieniu nadzwyczajnych okoliczności, które mogą przejściowo wpłynąć na ustalone w ogrodzie bądź wynikające wprost z przepisów Regulaminu ROD zasady wjazdu. Zarząd ROD bez wątpienia powinien dołożyć wszelkiej staranności, by ogrodowe alejki, którymi poruszają się zarówno piesi jak i pojazdy, były przejezdne. Niestety, niekiedy występują sytuacje takie jak na przykład potężna nawałnica, gwałtowne roztopy, zalania bądź inne tego typu zdarzenia, które są ciężkie do przewidzenia. Mają one ogromny wpływ na stan alejek, które w zdecydowanej większości są wykonane ze żwiru bądź obsiane trawą i mogą powodować ich czasową nieprzejezdność. W takich sytuacjach zarząd ROD, mając na uwadze duże koszty naprawy alejek, których stan w związku z ruchem pojazdów mechanicznych mógłby ulec jeszcze większemu pogorszeniu, może wprowadzić tymczasowy całkowity zakaz wjazdu na teren ogrodu. Musi być on jednak krótkotrwały i uzasadniony.

Decydując się na dyskusję dotyczącą ewentualnego podjęcia przez walne zebranie uchwały umożliwiającej wjazd pojazdów mechanicznych na teren ROD, działkowcy powinni się nad tym poważnie zastanowić. Przede wszystkim istotne jest przeanalizowanie konsekwencji takiej decyzji, tj. zagrożenia bezpieczeństwa osób przebywających na ogrodzie i poruszających się ciągami komunikacyjnymi pieszo, w tym w szczególności dzieci, pozbawienia spokojnego wypoczynku osób posiadających działki w pobliżu bram wjazdowych na teren ogrodu, a także prawdopodobieństwa znacznego wzrostu kosztów utrzymania infrastruktury drogowej w ROD w należytym stanie.

 

MK

 Sposób wyliczania wysokości opłat za wodę pobieraną ze studni głębinowej - 15.03.2018

 W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2018 r. Ustawy Prawo wodne i obowiązkiem wnoszenia przez działkowców opłaty za korzystanie z wód pobieranych ze studni głębinowych lub wód powierzchniowych, podajemy przykładowe wyliczenie wysokości opłaty za pobieraną wodę ze studni głębinowej.

Wyliczenia dokonano na podstawie przepisów Ustawy Prawo Wodne (Dz.U z 2017 r. poz.1566 i 2180) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z 22 grudnia 2017 r. w sprawie stawek jednostkowych opłat za usługi wodne.

Wyliczenie można pobrać klikając TUTAJ.

 


 

 Prawidłowe wydawanie uchwał - 10.02.2017

check, checklist, document, list, to do icon Nawet jak najbardziej zasadna i prawidłowa decyzja organu PZD może okazać się nieważna, jeżeli uchwała, w której owa decyzja została zawarta, nie została podjęta w sposób prawidłowy. Dlatego też przede wszystkim należy pamiętać o wszelkich zasadach związanych z podejmowaniem uchwał. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w sytuacji, gdy rozstrzygnięcie organu PZD podlega zaskarżeniu do organów innych niż wewnątrzzwiązkowe.

 

1. Prawidłowa uchwała

 

Prawidłowa uchwała powinna zawierać:
a) oznaczenie organu, który ją wydaje (np. uchwała Okręgowego Zarządu/ Zarządu ROD/ Walnego Zebrania ROD);
b) datę wydania;
c) oznaczenie tematu, w sprawie którego została wydana (np. w sprawie przyjęcia w poczet członków PZD);
d) oznaczenie dokładnej podstawy prawnej:
- która przyznaje organowi kompetencje do prowadzenia spraw jak ta, w której ma zostać wydana uchwała; w przypadku zarządu będą to uregulowania zawarte w § 72 pkt 1-22 Statutu PZD;
- w oparciu o którą organ wydaje uchwałę, czyli każdy możliwy przepis prawa wewnątrzzwiązkowego, zawarty w statucie, regulaminie, ustawie o ROD, uchwałach organów wyższego stopnia itp.;
e) właściwą treść uchwały;
f) uzasadnienie, które nie musi być długie, ale powinno dokładnie określać dlaczego taka uchwała została wydana i z jakich powodów;
g) jeśli uchwała zawiera rozstrzygnięcie w sprawie indywidualnej, powinna również zawierać pouczenie o możliwości i terminie odwołania, a także wskazanie organu, do którego ma być wniesione, o ile takie odwołanie przysługuje. W pouczeniu należy również wskazać podstawę prawną, w oparciu o którą przysługuje (lub nie) odwołanie. Warto zaznaczyć, że brak pouczenia będzie wpływał na ważność uchwały tylko wtedy, gdy jego umieszczenie wymagane było przez konkretny przepis.
h) wymagane przepisami podpisy - § 73 ust. 2 Statutu PZD.

 

2. Zasady wydawania uchwał

 

Uchwały muszą być sporządzone pisemnie pod rygorem nieważności. Oznacza to, że każde rozstrzygnięcie organu PZD, wymagające podjęcia w tej sprawie uchwały, które nie zostało sporządzone na piśmie, jest z mocy prawa nieważne. Należy zaznaczyć, że uchwała powinna stanowić samodzielny dokument. Oznacza to, że za spełniającą wymogi formalne uchwałę nie można uznać takiej, której treść została zapisana wyłącznie w treści protokołu z posiedzenia organu. Uchwały muszą być również podpisane przez co najmniej dwóch członków organu, zgodnie z przepisami wewnątrzzwiązkowymi (§ 73 ust. 2 Statutu PZD). Uchwała jest ważna jeśli została podjęta w obecności co najmniej połowy członków danego organu, chyba że statut stanowi inaczej. Informacja o tym jak wyglądało głosowanie powinna znaleźć się w protokole z posiedzenia organu.
Członek organu, który jest osobą bezpośrednio zainteresowaną w sprawie bądź istnieją inne okoliczności, które budzą wątpliwości co do jego bezstronności, powinien zostać przez ten organ wyłączony. Wyłączenie odbywa się poprzez głosowanie członków danego organu. Osoba, która ma zostać wyłączona w przedmiotowym głosowaniu, nie bierze w nim udziału. Wyłączenia od głosowania we własnej sprawie nie stosuje się w przypadku głosowania nad wyborem albo odwołaniem ze składu organu PZD.
Ważne uchwały, podjęte przez organ wyższego stopnia, obowiązują organy niższego stopnia i członków PZD. Uchwały organów PZD, jeżeli przewiduje to ustawa, wiążą wszystkich działkowców w ROD.

 

3. Odwołania od uchwał

 

Postępowanie w PZD jest dwuinstancyjne. Od uchwał, podjętych przez organy PZD w pierwszej instancji, które dotyczą indywidualnego członka PZD, zainteresowanym stronom służy odwołanie do organu wyższej instancji. Możliwość odwołania w konkretnym przypadku musi być przewidziana w statucie. Należy jednak pamiętać o ogólnej zasadzie, która została umieszczona w § 14 ust. 1 pkt 6. Przewiduje ona, że członek zwyczajny ma prawo składać odwołania od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących jego osoby. Odwołanie składa się na piśmie w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały, do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który zaskarżoną uchwałę podjął. Prawidłowe złożenie odwołania wstrzymuje wykonanie uchwały podjętej w pierwszej instancji do momentu jego rozpatrzenia, chyba że statut stanowi inaczej.
Organ odwoławczy może:
- nie uwzględnić odwołania;
- uchylić zaskarżoną uchwałę w całości lub w części i orzec co do istoty sprawy;
- zmienić zaskarżoną uchwałę i orzec co do istoty;
- uchylić zaskarżoną uchwałę i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania;
- uchylić zaskarżoną uchwałę i umorzyć postępowanie.
Uchwały organów odwoławczych są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.

 

4. Nieważność i uchylanie uchwał

 

Stwierdzenie nieważności uchwały oraz jej uchylenie to jedyne możliwe środki pozwalające na wzruszenie uchwał ostatecznych.
Uchwały podjęte przez organy PZD są nieważne z mocy prawa, gdy są sprzeczne z prawem, postanowieniami statutu, regulaminu ROD lub uchwałami nadrzędnymi. Może być to sprzeczność zarówno pod względem formalnym, jak i pod względem merytorycznym. Nieważność uchwały stwierdza organ, który ją wydał lub organ wyższego stopnia. Stwierdzenie nieważności następuje w drodze uchwały wraz z uzasadnieniem przyczyn nieważności.
Do uchylenia ostatecznej uchwały może dojść wtedy, gdy w trakcie jej uchwalania nie zostały uwzględnione wszystkie znane okoliczności lub gdy okoliczności, które mają wpływ na treść uchwały zostały ujawnione już po jej podjęciu.
Organ może sprostować uchwałę w przypadku, gdy zawiera ona błędy lub inne oczywiste omyłki nie wpływające na jej ważność lub treść.
Uchylenia i sprostowania uchwały dokonuje organ ją wydający bądź organ wyższego stopnia.

 


 

 Sąd - sprzedaż naniesień na działce wolna od PIT - 24.10.2016

 4 października br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wydał wyrok, który może mieć niebagatelne znaczenie dla tysięcy działkowców. Mówiąc w skrócie, wg Sądu, jeżeli - przy okazji przeniesienia praw do działki - następuje przeniesienie własności nasadzeń i nakładów, które zostały dokonane (zakupione) ponad 6 miesięcy przed zbyciem prawa do działki, to dochód ze sprzedaży tej własności jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Zdaniem WSA od dochodu z transakcji, w części dotyczącej własności naniesień i nasadzeń, odprowadza się podatek od czynności cywilnoprawnych.​

 

CZYTAJ DALEJ

 


 

 

 

 

Białystok - Łomża - Suwałki

Polski Związek Działkowców

Okręgowy Zarząd Podlaski

 Ochrona danych osobowych działkowców - 12.10.2016

Zarządy są organami prowadzącymi bieżące sprawy Rodzinnych Ogrodów Działkowych. Do takich spraw należy także egzekwowanie od działkowców zaległych opłat ogrodowych uchwalonych przez walne zebranie. Jednakże to zadanie jest często stwarza trudności, gdyż nie każdy użytkownik reaguje na wysyłane przez organy PZD upomnienia i wezwania do zapłaty.

Niektóre zarządy, w ramach walki z niestosującymi się do wezwań działkowcami, postanawiają ich zdyscyplinować poprzez wywieszanie w ogólnodostępnych miejscach list użytkowników działek, którzy zalegają z opłatami. Jest to działanie naruszające ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Zgodnie z jej art. 6 ust. 1 za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Dlatego też nie ma różnicy, czy na liście widnieją nazwiska działkowców, czy też tylko numery ich działek, ponieważ do tak ujętej w ustawie definicji danych należy bez wątpienia również numer działki w ROD. Pozwala on na natychmiastowe zidentyfikowanie jej użytkownika.

Naruszeniem ustawy o ochronie danych osobowych jest także często praktykowane przez zarządy wywieszanie w miejscach publicznych zdjęć z monitoringów, które pokazują działkowców naruszających przepisy. Najczęściej są to działkowcy niestosujący się do wybranej przez ogród metody segregacji odpadów komunalnych. Sytuacji nie zmienia fakt zamazania oczu osobie widocznej na zdjęciu. 

Warto w tym momencie wspomnieć, że naruszenie postanowień ustawy o ochronie danych osobowych powoduje możliwość zastosowania wobec dopuszczającego się naruszeń sankcji w niej wskazanych. W związku z powyższym, wszystkie organy PZD, które zdecydowały się na wywieszanie w zarządzanych przez siebie ogrodach jakichkolwiek informacji, które naruszają zapisy ustawy o ochronie danych osobowych, powinny je jak najszybciej stamtąd usunąć. 

 


 Zgłaszanie zmiany danych osobowych i korespondencyjnych - 15.07.2016

businessman, sign, pen Powszechnym problemem nękającym zarządy ROD są trudności w kontaktowaniu się z użytkownikami działek. Z tego powodu niektóre organy bardzo często odstępują od przewidzianych przez ustawę, statut i regulamin możliwości sankcjonowania niestosujących się do przepisów wewnątrzzwiązkowych działkowców, które zazwyczaj wymagają wysyłania pisemnych upomnień, wezwań bądź uchwał zawierających rozstrzygnięcie w indywidualnej sprawie. Dzieje się tak, ponieważ zarządy ROD nie mają pewności, czy dane adresowe użytkownika działki są aktualne, albo podejrzewają, że użytkownik danej działki zmarł i w związku z tym nie wiedzą jak w tej sytuacji mają postąpić, zwłaszcza gdy sprawa dotyczy kwestii tak ważnych, jak na przykład wypowiedzenie umowy dzierżawy działkowej.
    W tej sytuacji należy więc pamiętać, że to na działkowcach spoczywa obowiązek aktualizacji swoich danych osobowych oraz adresu do korespondencji i to oni ponoszą ewentualną odpowiedzialność za ujemne skutki wynikające z niedokonania takiej aktualizacji. Obowiązek, o którym mowa powyżej, został uregulowany w § 15 pkt 7 Statutu PZD – w odniesieniu do członków PZD oraz w § 81 Regulaminu ROD, który dotyczy już każdego działkowca. Dlatego też użytkownicy działek powinni pamiętać, że zgodnie z § 81 ust. 3 w razie niezgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania lub w przypadku odmowy przyjęcia korespondencji, skierowane do działkowca pisma, po ich zwrocie przez pocztę, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

 


kom. 577 761 183

             85 732 22 58

podlaski@pzd.pl www.pzdpodlaski.pl

Polski Związek Działkowców        ul. Ciołkowskiego 2/5      
Okręgowy  Zarząd   Podlaski          15-245   Białystok      

UWAGA - wjazd na parking od ul. Mickiewicza